تبلیغات
معاونت پرورشی و تربیت بدنی مدیریت آموزش و پرورش شهرستان بندرترکمن - بیسـت پیـمان تـغذیه ای بـرای فصل بهـار

بیسـت پیـمان تـغذیه ای بـرای فصل بهـار

تاریخ:پنجشنبه 2 خرداد 1392-12:22 ب.ظ

   

 ل

گروه اینترنتی ایران ناز ، www.irannaz.info

 
روز را با میوه شروع كنیم
صبحانه وعده مناسبی برای گنجاندن یك یا دو میوه در كنار نان و پنیر است تا نیاز ما به بخشی از ویتامین‌ها، آنتی‌اكسیدان‌ها و فیبر تأمین شود.


بگذاریم چای‌مان اندكی خنك شود
چای داغ هم برای حنجره خوب نیست و هم سبب می‌شود ما قند زیادی با هر فنجان یا استكان یا لیوان چای بخوریم.
 

قندهایمان را ریز كنیم
حبه‌های قند امروزی كه به صورت آماده و قالبی خریداری می‌كنیم، قابلیت آن را دارند كه به چهار حبه كوچك‌تر تقسیم شوند تا تعداد قندی كه در طول روز می‌خوریم كاهش یابد. بعضی‌ها در طول روز ناخودآگاه 10 فنجان چای می‌خورند و بی‌توجه به آن، تعداد قند دریافتی‌شان به رقم سرسام‌آوری می‌رسد.
 
با نوشابه‌ها قهر كنیم
گرچه آغاز سال، زمان آشتی ما است، اما بهتر است با مزاحمان سلامتی‌مان قهر كنیم. نوشابه‌های گاز‌دار به دلیل داشتن قند زیاد، ممانعت در جذب كلسیم و وابستگی كه ایجاد می‌كنند زیان‌آورند و مزاحم.
 
برنج‌مان را آبكش نكنیم
آبكش كردن برنج به تصور آنكه نشاسته آن از بین می‌رود اشتباه است، چون بیش از 80 درصد برنج را نشاسته تشكیل می‌دهد و با آبكش كردن چیزی از آن از دست نمی‌رود. در این میان فقط ویتامین‌های برنج هدر می‌روند.
 
نان سفید استفاده نكنیم
نان‌ها اگر سبوس‌دار باشند هم بهتر ما را سیر می‌كنند و هم اینكه تا حدودی مانع جذب كلسترول می‌شوند. نان‌های سفید قند خون را سریع بالا می‌برند و زمینه ابتلا به بیماری دیابت را مهیا می‌كنند.
 
با روغن جامد خداحافظی كنیم
روغن‌های جامد سرشار از اسیدهای چرب اشباع هستند كه برای قلب و عروق ما زیانبارند. عروق را تنگ می‌كنند و خطر حمله‌های قلبی را افزایش می‌دهند.
 
سیر و پیاز را در برنامه غذایی‌مان بگنجانیم
گرچه سیر و پیاز ممكن است به ظاهر بد بو باشند، اما اتفاقاً خاصیت آنها به خاطر همان تركیبات گوگردی است كه بوی ناخوشایندی دارند. مزمزه كردن كمی چای خشك، یا جویدن چند برگ جعفری می‌تواند از بوی بد دهان ناشی از خوردن سیر و پیاز جلوگیری كند.
 
آب زیاد بخوریم

آب مفید‌ترین نوشیدنی است و یك لیوان آن حتی یك كالری هم ندارد. آب سموم بدن را دفع می‌كند و برای تنظیم سوخت و ساز بدن مفید است.
 
چیپس نخوریم
چیپس حتی یك فایده تغذیه‌ای هم ندارد كه به آن دل‌خوش كنیم. نشاسته، چربی نامناسب و نمك، ارمغان نامیمون چیپس برای بدن است.
 
ماهی بخوریم
اگر شب عید سبزی پلو با ماهی دارید نوش‌جان‌تان، ولی ماهی را نباید سالی یك بار خورد باید هفته‌ای یك تا دو بار در برنامه غذایی‌مان بگنجانیم. ماهی‌ها سرشار از پروتئین، چربی‌های مفید، ید و حتی كلسیم به خاطر استخوان‌های ریزی هستند كه حین طبخ ذوب می‌شوند.
 
با كالباس و سوسیس سرسنگین باشیم
كالباس و سوسیس حاوی مواد افزودنی به ویژه تركیبات نیترات هستند كه در بدن تبدیل به ماده سرطان‌زای نیتروزآمین می‌شوند. سعی كنیم از آنها به ندرت استفاده كنیم.
 
هیچ وعده غذایی را حذف نكنیم

با حذف یك وعده غذایی تمایل ما به وعده بعدی بیشتر می‌شود، ضمن این‌كه با خوردن هله‌هوله‌ها، جای وعده نخورده را با مواد غیر مفید پر می‌كنیم.
 
غذایمان را خوب بجویم
جویدن غذا سبب می‌شود كه هم از مزه غذا لذت بیشتری ببریم  و هم با غذایی كمتر احساس سیری بیشتری داشته باشیم و هم اینكه لثه‌ها و دندان‌هایمان سالم‌تر باشند.
 
نمكدان‌ها را در ویترین بگذاریم

نمك به خاطر بالا بردن فشارخون و افزایش احتمال ایجاد بیماری‌های مزمن باید تا حد ممكن محدود شود. می‌توانیم عادت كنیم كه به خیار نمك نزنیم و غذای سفره را كم‌نمك بخوریم. استفاده از آبلیمو و چاشنی‌های مفید دیگر در این زمینه به ما كمك می‌كند.
 
از ماست كم‌چرب غافل نشویم

ماست می‌تواند علاوه بر تأمین كلسیم، پروتئین و برخی ویتامین‌ها به بهبود شرایط میكروبی معده و روده كمك كند. ماست گاهی از شیر هم برای بدن مفیدتر است.
 
گوجه‌فرنگی خور باشیم
گوجه‌فرنگی ضمن این‌كه خواص بسیاری از میوه‌ها را در خود جا داده، كالری كمی نیز دارد. گنجاندن آن در هر سه وعده غذایی مفید است چون سبب افزایش جذب آهن از غذاهای گیاهی می‌شود.

دیر شام نخوریم
فاصله بین شام تا هنگام خواب بهتر است نزدیك به دو ساعت باشد. این توصیه نه بخاطر آن است كه خیال كنیم ناهار چاق نمی‌كند و شام چاق می‌كند. این توصیه برای آن است كه خواب راحت و آسوده‌ای داشته باشیم.
 
زیاد تعارف نكنیم و تعارف نشویم
در پذیرایی‌ها به مهمانان خود زیاد اصرار به خوردن نكنید. خودتان هم مغلوب و مقهور و تسلیم میزبان نشوید و به شدت در برابر خوردنی‌های مضر از خودتان دفاع كنید!

شیرینی‌های كوچك بخریم
هرچه شیرینی‌ها كوچك‌تر باشند طبیعتاً ضرر آنها نیز كمتر است. اصولاً شیرینی‌های بزرگ در پذیرایی  نباید جایگاهی داشته باشند.




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
How did the Achilles tendon get it's name?
دوشنبه 16 مرداد 1396 12:24 ب.ظ
Hi everyone, it's my first pay a quick visit at this web site, and piece of writing is actually
fruitful for me, keep up posting such posts.
Do you get taller when you stretch?
یکشنبه 15 مرداد 1396 12:34 ب.ظ
Hi my family member! I wish to say that this article is awesome, great written and
include approximately all important infos.
I'd like to look more posts like this .
pennikorba.hatenablog.com
شنبه 31 تیر 1396 02:25 ب.ظ
Quality content is the main to invite the visitors to
pay a quick visit the web site, that's what this website is providing.
unarmedwarning68.sosblogs.com
چهارشنبه 28 تیر 1396 06:50 ب.ظ
Thank you, I have recently been searching for info about this topic for
ages and yours is the greatest I have came upon so far.
However, what about the bottom line? Are you positive in regards to the supply?
hesterunderwood47.jimdo.com
یکشنبه 25 تیر 1396 08:28 ق.ظ
Hmm is anyone else experiencing problems with the images on this blog
loading? I'm trying to determine if its a problem on my end or if it's the blog.
Any feedback would be greatly appreciated.
BHW
جمعه 25 فروردین 1396 05:18 ب.ظ
If you desire to increase your know-how simply keep visiting this web site
and be updated with the hottest gossip posted here.
manicure
دوشنبه 21 فروردین 1396 07:22 ب.ظ
Thank you for the good writeup. It in fact was a amusement account it.
Look advanced to far added agreeable from you! By the way,
how could we communicate?
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo
1. User shall place the following Clocklink code on a website, weblog or other internet location controlled by User, or as allowed by permission of such site owner, according to the instructions provided on Clocklink.com 2. Other than the modification options provided by Owner (type, color, time zone, etc) User shall not alter, adjust, modify the code provided in anyway without the express written permission of Owner. 3. While we make every effort to support this product, User accepts Clocklink and the Clocklink Code as is. Owner provides no guarantee or warranty that the Clocklink code will function properly on User's site or with every browser and Owner shall not be liable to User or any third party for any damage or loss incurred, monetary or otherwise, directly or indirectly, as a result of the use of the Clocklink or the Clocklink code. If User has any difficulty with Clocklink, you should contact Owner at the Contact Us page on Clocklink.com. User's sole remedy for problems caused by the Clocklink code is to remove the tag from User's website or other location. 4. Owner shall retain the all rights and ownership of Clocklink and the Clocklink code and may terminate User's use of the same without notice and at any time. 5. This agreement shall be governed by the laws of the United States and the State of Washington. User agrees that if legal action is required to enforce the terms of this agreement, venue shall be in the courts of King County, Washington, USA.