تبلیغات
معاونت پرورشی و تربیت بدنی مدیریت آموزش و پرورش شهرستان بندرترکمن - روزانه چه مقدار آب مصرف شود؟

روزانه چه مقدار آب مصرف شود؟

تاریخ:یکشنبه 14 اسفند 1390-10:18 ق.ظ


روزانه چه مقدار آب مصرف شود؟
مقدار آبی كه می نوشید به عواملی چون آبی كه می نوشید ،آب و هوایی كه درآ ن زندگی می كنید، وضعیت سلامتی و جسمانی، دوران بارداری یا شیر دهی بستگی دارد.

 

عواملی که نیاز شما را به نوشیدن آب افزایش می دهد:

ورزش :

در صورت ورزش کردن و یا انجام هر گونه فعالیتی که منجر به تعریق شود لازم است مقدار زیادی آب نوشیده شود تا بتوان کمبود آب بدن را جبران کرد .400 تا 600 میلی لیتر یا چیزی درحدود 5/1 تا 5/2 فنجان آب برای جبران آب از دست رفته در ورزش های کوتاه مدت کافی است .اما ورزش های مانند دو ماراتون که بیشتر از یک ساعت به طول می انجاند مقدار آب بیشتری لازم دارند. مقدار آبی که می نوشید به مقدار تعریق در طول ورزش، طول زمان ورزش و نوع آن بستگی دارد. در طول ورزش های طولانی مدت بهتر است از نوشیدنی های حاوی سدیم استفاده کرد تا یتوان مقدار سدیم از دسته در طول ورزش را جبران نمود. کمبود سدیم احتمال بروزهایپوناتریمیا را افزایش می دهد.این عارضه جان انسان را به خطر می اندازد. بعد از اتمام ورزش به نوشیدن آب ادامه دهید.

 

محیط :

آب و هوای گرم یا شرجی موجب تعریق شده و نیاز نوشیدن مقدار زیادی آب را افزایش می دهد.هوای گرم داخل اتاق در فصل زمستان نیز باعت کم شدن رطوبت موجود در سطح پوست می شود.ارتفاع بیشتر از 200/8 فوتی یا 2500 متری از سطح دریا ،دفعات دفع ادرار و دفعات تنفس را افزایش می دهد این موضوع به تنهایی نیاز نوشیدن مایعات را افزایش می دهد.

 

شرایط سلامتی یا بیماری :

زمان تب ،اسهال و استفراغ مقدار زیادی آب از بدن دفع می شود در این شرایط می بایست آب زیادی نوشیده شودهمچنین در صورت ابتلا به عفونت ادراری یا سنگ مثانه نیاز نوشیدن مایعات افزایش پیدا کند. درموارد خاص، وجود نارسایی قلبی، کلیوی، کبدی، و غـدد فوق کلیوی سیستم دفع مایعات را ناتوان می کند در این صورت لازم است مصرف مایعات محدود شود.

 

بارداری یا شیردهی :

نوشیدن مایعات در زنان باردار و شیرده به منظور ثابت نگه داشتن سطح آب بدن الزامی شمرده می شود. مخصوصا در زمان شیردهی لازم است مایعات بیشتری مصرف شود. موسسه درمانی مصرف 3/2 لیتر (10 فنجان ) از مایعات را برای زنان باردار و 1/3 لیتر (13 فنجان ) را برای زنان شیرده پیشنهاد می کند.

 

منابع دیگر آب:

دردسترس بودن آب برای رفع نیاز بدن باعث نمی شود که به نوشیدنی ها به عنوان تنها منبع برای رفع نیاز بدن تکیه شود. مواد غذایی نیز بخشی از نیاز بدن را برطرف می کند .به طور متوسط غذاها 20 درصد از آب بدن را تامین می کند. بسیاری از میوه ها و سبزی ها مانند هندوانه و گوجه فرنگی که چیزی در حدود 90 در صد از وزنشان از آب تشکیل شده ، منابع خوبی محسوب می شوند.

 

علاوه بر این نوشیدنی هایی مثل شیر و آب میوه ها غالبا از آب تشکیل شده اند.ماء الشعیر و نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه، چای و نوشابه نیز حاوی مقدار زیادی آب هستند.اما توجه داشته باشید از این مایعات نباید به صورت مداوم در طول روز استفاده شود.با این وجود آب همچنان بهترین، کم انرژی ترین، ارزانترین و در دسترس ترین انتخاب خواهد بود.

 

بی نیاز ازمایعات باقی بمانید

در صورت نوشیدن به اندازه آب به ندرت تشنه شده و روزانه چیزی در حدود 5/1 لیتر (3/6 فنجان) یا بیشتر ادرار بیرنگ یا کم رنگ دفع خواهد شد. اگر در مورد نوشیدن آب و یا وضع سلامتی خود نگران هستید، پزشک یا متخصص تغذیه تنها کسانی هستند که میتوانند میزان مناسب رابرای شما معین کنند.

برای بهتردفع کردن مایعات بدن و تامین کردن مایعات مورد نیاز بدن، آب را برای نوشیدن انتخاب کنید.همچنین پیشنهاد می شود:

در طول غذا خوردن و همراه آن، آب و یا هرنوشیدنی کم انرژی یا کم قند نوشیده شود.

قبل، بعـد و در طول ورزش آب نوشیده شود.

 

در موارد نادری ممکن است بیشتر از حد مورد نیاز آب نوشیده شود.زمانی که کلیه نتواند آب زیادی را دفع کند الکترولیت های (مواد معدنی) خون رقیق شده و سدیم خون را کاهش می دهد.این عارضه هایپوناترمیا نامیده می شود . ورزشکاران ورزشهای مقاومتی مثل دو ماراتون که معمولا مقدار زیادی آب می نوشند بیش تر از دیگران در معرض ابتلا به این عارضه قرار دارند.یه طورکلی نوشیدن بیش از حد آب در متوسط رژیم غذایی مردم آمریکا به ندرت اتفاق می افتد.

منبع : سایت سیمرغ



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo
1. User shall place the following Clocklink code on a website, weblog or other internet location controlled by User, or as allowed by permission of such site owner, according to the instructions provided on Clocklink.com 2. Other than the modification options provided by Owner (type, color, time zone, etc) User shall not alter, adjust, modify the code provided in anyway without the express written permission of Owner. 3. While we make every effort to support this product, User accepts Clocklink and the Clocklink Code as is. Owner provides no guarantee or warranty that the Clocklink code will function properly on User's site or with every browser and Owner shall not be liable to User or any third party for any damage or loss incurred, monetary or otherwise, directly or indirectly, as a result of the use of the Clocklink or the Clocklink code. If User has any difficulty with Clocklink, you should contact Owner at the Contact Us page on Clocklink.com. User's sole remedy for problems caused by the Clocklink code is to remove the tag from User's website or other location. 4. Owner shall retain the all rights and ownership of Clocklink and the Clocklink code and may terminate User's use of the same without notice and at any time. 5. This agreement shall be governed by the laws of the United States and the State of Washington. User agrees that if legal action is required to enforce the terms of this agreement, venue shall be in the courts of King County, Washington, USA.