تبلیغات
معاونت پرورشی و تربیت بدنی مدیریت آموزش و پرورش شهرستان بندرترکمن - این مواد غذایی را از كودكتان دریغ نكنید...

این مواد غذایی را از كودكتان دریغ نكنید...

تاریخ:چهارشنبه 10 اسفند 1390-10:26 ق.ظ

كودكان با ده‌ها نوع مواد مغذی تغذیه می‌شوند؛ مواد مغذی كه با هم عمل می‌كنند تا باعث رشد آن‌ها شوند؛ در حالی كه به نظر می‌رسد هیچ ماده یا مواد مغذی برای كودك كم‌اهمیت‌تر از بقیه نیست.




كودكان با ده‌ها نوع مواد مغذی تغذیه می‌شوند؛ مواد مغذی كه با هم عمل می‌كنند تا باعث رشد آن‌ها شوند؛ در حالی كه به نظر می‌رسد هیچ ماده یا مواد مغذی برای كودك كم‌اهمیت‌تر از بقیه نیست، لزوم توجه به برخی از این مواد و تاكید بر گنجاندن آن‌ها در رژیم غذایی برای داشتن كودكی سالم نباید نادیده گرفته شود. این 5 ماده غذایی زمانی كه بحث تغذیه كودكان به میان می‌آید، نمود بیشتری پیدا می‌كند.



   كلسیم، ماده مهم سلامت استخوان

كلسیم، فراوان‌ترین ماده معدنی موجود در بدن است و  رشد استخوان‌ها و اسكلت بدن را در دوران كودكی و بعد از آن افزایش می‌دهد.  مقدار كم اما معنادار كلسیم در جریان خون برای ضربان قلب طبیعی، جلوگیری از لخته شدن خون و عملكرد عضلانی مناسب لازم و ضروری است. بدن، كلسیم مورد نیاز خود را از استخوان‌ها می‌گیرد تا سطوح خون را در حد طبیعی نگه دارد به همین دلیل كودكان روزانه به مقدار كافی كلسیم نیاز دارند. متاسفانه بسیاری از كودكان نیازهای تغذیه‌ای خود را دریافت نمی‌كنند. كیت توماس، استادیار گروه اطفال كالج پزشكی آلبرت اینشتین در نیویورك می‌گوید: « بسیاری از كودكان آمریكایی از فقر كلسیم رنج می‌‌برند و این نشانه خوبی برای سلامت استخوان آن‌ها چه در حال حاضر و چه در آینده نیست.» در این میان دختران نوجوان كمتر میزان كلسیم مورد نیاز خود را دریافت می‌كنند. كمبود كلسیم در دوران بلوغ بسیار خطرناك است چون نیمی از توده استخوانی در این زمان شكل می‌گیرد، به طور معمول مواجه شدن با كمبود كلسیم در این سال‌ها یكی از عوامل خطر برای  نازك شدن استخوان‌ها و پوكی استخوان در سال‌های بعد است؛ این خطر برای زنان به دلیل شرایط خاصی كه دارند بیشتر است.

چه مقدار كلسیم كافی است؟ براساس گزارش موسسه پزشكی تغذیه آمریكا، نیاز روزانه كودكان به كلسیم براساس سن متفاوت است:

یك تا 3 ساله‌ها روزانه 500 میلی‌گرم كلسیم نیاز دارند.
4 تا 8 ساله‌ها روزانه 800 میلی‌گرم كلسیم نیاز دارند.
9 تا 18 ساله‌ها روزانه به هزار و 300 میلی‌گرم كلسیم نیاز دارند.

توماس می‌گوید: « یكی از راه‌حل‌های مواجهه با كمبود كلسیم دریافتی در كودكان و نوجوانان مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهای غنی از كلسیم به جای تنقلاتی مثل چیپس، آب‌نبات و نوشابه در میان وعده‌هاست. 250میلی‌لیتر شیر، 250 میلی‌لیتر ماست و 45 گرم پنیر هركدام حاوی 300 میلی‌گرم كلسیم هستند؛ در حالی كه فرآورده‌های لبنی منبع غنی از كلسیم هستند، این ماده در محصولات گیاهی  مانند آب پرتقال، سویا و برخی غلات صبحانه نیز به وفور یافت می‌شود. مصرف غذاهایی با كلسیم بالا به ویژه مواد لبنی در  رژیم‌های روزانه می‌تواند استخوان‌های قوی در بدن ایجاد كند.



 پروتئین، ضرورتی برای رشد

توماس می‌گوید: «پروتئین بخشی از بافت بدن است و همین، نشان‌دهنده اهمیت آن برای كودكانی است كه همیشه در حال رشد هستند.» درست است كه پروتئین كالری فراهم می‌كند اما در واقع اسیدهای آمینه‌ دقیقا همان چیزی هستند كه بدن به آن نیاز دارد. اسیدهای آمینه، مواد خام ساخت سلول‌ها و تركیبات و بافت‌های جدید و تركیباتی مانند آنزیم‌ها و هورمون‌ها هستند و پروتئین در غذاهای گیاهی و حیوانی یافت می‌شود. غذاهای حیوانی به خصوص تخم‌مرغ‌ها اسیدهای آمینه را تامین می‌كنند. بنابراین گیاه‌خواران باید پروتئین‌های حاوی اسیدهای آمینه ضروری را در غذاهایی كه مصرف می‌كنند، تامین كنند. گیاه‌خوارانی كه از فرآورده‌های لبنی مانند تخم‌مرغ استفاده می‌كنند معمولا اسیدهای آمینه‌ ضروری را به اندازه كافی دریافت می‌كنند. نیاز پروتئینی در طول شیرخوارگی بسیار بالاست البته این نیاز در دوران قبل از بلوغ دوباره افزایش می‌یابد؛ در مجموع نیاز روزانه كودكان به پروتئین به شرح زیر است:

یك تا 3 ساله‌ها روزانه به 13 گرم پروتئین نیاز دارند.
4 تا 8 ساله‌ها روزانه به 19 گرم پروتئین نیاز دارند.
9 تا 13 ساله‌ها روزانه به 34 گرم پروتئین نیاز دارند.
14 تا 18 ساله‌های خانم روزانه به 46 گرم و مردها به 52 گرم پروتئین نیاز دارند.



   فیبر، پیچیده و در عین حال ساده

كودكان برای داشتن تغذیه سالم به منظور رشد مناسب به فیبر نیاز دارند اما فیبر چیز عجیب و غریبی در میان كربوهیدرات‌هاست. فیبر كربوهیدرات پیچیده منهای كالری است. كودك شما نمی‌تواند فیبر رژیم غذایی را هضم كند تا انرژی مورد نیاز را فراهم كند. خب پس چه كار باید كرد؟توماس می‌گوید: « مطالعات نشان می‌دهد فیبر دافع دیابت نوع 2 است و سطح كلسترول خون را در بزرگسالان و احتمالا در كودكان تعدیل می‌كند. مزایای فیبر برای كودكان شامل رفع یبوست و احساس پراشتهایی است. غذاهای حاوی فیبر بالا از جمله غلات سبوس‌دار، حبوبات، میوه‌ها و سبزی‌‌ها كودكان را مدت بیشتری سیر نگه می‌دارد. غذاهای پر فیبر غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. برای تایید لزوم وجود فیبر برای كودكان عدد 5 را به سن كودك خود اضافه كنید تا میزان فیبر مورد نیاز فرزندتان را به گرم بفهمید. بنابراین یك بچه 13 ساله حدود 18 گرم در روز به فیبر نیاز دارد. حفظ كردن این عدد در ذهن، خواندن برچسب غذاها را آسان می‌كند اما لازم نیست هر گرم فیبری را كه كودك‌تان استفاده می‌كند، بررسی كنید.» به جای آن غلات سبوس‌دار، میوه و سبزی را هر روز در اختیار كودك‌تان قرار دهید و برای دریافت فیبری كه فرزندتان نیاز دارد حبوبات را به وعده‌های غذایی او اضافه كنید. یك راه ساده برای شروع استفاده از فیبر روزانه این است كه به كودك خود صبحانه غنی از فیبر مانند غلات سبوس‌دار و گندم بدهید.





   آنتی‌اكسیدان نبرد با بیماری

دریافت مواد مغذی آنتی‌اكسیدانی از جمله ویتامین‌های C و E، بتاكاروتن و سلنیوم به دلیل توانایی‌ بالقوه‌شان در برطرف كردن شرایط مزمن مانند سرطان و بیماری‌های قلبی در بزرگسالان مورد توجه هستند. هرچند تاثیر آنتی‌اكسیدان‌ها هنوز در حال مطالعه است اما متخصصان آنتی‌اكسیدان‌ها را «قهرمانان» مواد مغذی قلمداد می‌كنند. آنتی‌اكسیدان‌ها با رادیكال‌های آزاد مبارزه می‌كنند؛ رادیكال‌های آزاد یكی از محصولات متابولیسم طبیعی هستند كه در زمان مواجهه با آلودگی هوا، دود سیگار و نور شدید خورشید شكل می‌گیرد. تجمع رادیكال‌های آزاد می‌تواند باعث آسیب به DNA  و اختلال در تولید مجدد سلول‌ها شود. توماس می‌گوید: «آنتی‌اكسیدان‌ها می‌توانند باعث تقویت سیستم ایمنی كودكان شوند. از آنجا كه این مواد به شكل دارو وجود ندارند، كودكان باید آن‌ها را  از طریق غذا دریافت كنند.»با این‌كه تحقیقات كافی نیست اما توماس و راربك معتقدند اگر غذاهای غنی از آنتی‌اكسیدان مانند حبوبات به كودكان بدهید، پشیمان نخواهید شد. میوه‌ها و سبزی‌هایی با رنگ روشن مانند زغال‌اخته، انواع توت،‌كلم بروكلی، اسفناج، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی شیرین، گرمك، گیلاس و هویج بیشترین میزان آنتی‌اكسیدان را دارند.



  آهن، یك ماده مغذی حیاتی

كودك شما برای رشد نیاز به آهن دارد. گلبول‌های قرمز خون برای رساندن اكسیژن به تمام قسمت‌های بدن به آهن نیاز دارند. آهن همچنین نقش مهمی در رشد و عملكرد مغز ایفا می‌كند.توماس می‌گوید: «آهن برای رشد مغز حیاتی است و اثرات منفی كمبود آن برگشت‌ناپذیر است حتی زمانی كه این كمبود خیلی كم و ناچیز باشد.»

براساس گزارش آكادمی اطفال آمریكا، كمبود آهن شایع‌ترین كمبود تغذیه‌ای در آمریكاست و بر سلامت اغلب نوزادان، كودكان و زنان تاثیر می‌گذارد. در این میان كودكان در معرض خطر قرار دارند چون آن‌ها رشد سریعی دارند. دختران نوجوان و زنان باید كمبود آهن ماهانه را با مكمل‌های غذایی جبران كنند. كمبود آهن می‌تواند منجر به كم‌خونی شود.محصولات گیاهی و حیوانی هر 2 آهن تولید می‌كنند. فرآورده‌های حیوانی مانند گوشت و ماهی ماده مغذی هم، شكلی از آهن كه بدن جذب می‌كند، دارند. فرآورده‌های گیاهی شامل اسفناج و حبوبات آهن بدون هم را تولید می‌كنند. آهن بدون هم نوعی از آهن است كه در نان، غلات، حبوبات، ماكارونی، برنج و غلات غنی شده وجود دارد. مصرف مداوم غلات غنی شده می‌تواند آهن كافی را حتی در صورت مصرف نكردن گوشت فراهم كند.

منبع: مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo
1. User shall place the following Clocklink code on a website, weblog or other internet location controlled by User, or as allowed by permission of such site owner, according to the instructions provided on Clocklink.com 2. Other than the modification options provided by Owner (type, color, time zone, etc) User shall not alter, adjust, modify the code provided in anyway without the express written permission of Owner. 3. While we make every effort to support this product, User accepts Clocklink and the Clocklink Code as is. Owner provides no guarantee or warranty that the Clocklink code will function properly on User's site or with every browser and Owner shall not be liable to User or any third party for any damage or loss incurred, monetary or otherwise, directly or indirectly, as a result of the use of the Clocklink or the Clocklink code. If User has any difficulty with Clocklink, you should contact Owner at the Contact Us page on Clocklink.com. User's sole remedy for problems caused by the Clocklink code is to remove the tag from User's website or other location. 4. Owner shall retain the all rights and ownership of Clocklink and the Clocklink code and may terminate User's use of the same without notice and at any time. 5. This agreement shall be governed by the laws of the United States and the State of Washington. User agrees that if legal action is required to enforce the terms of this agreement, venue shall be in the courts of King County, Washington, USA.